niedziela, 7 lutego 2021

Ocena książki po okładce - część 2

 

Czas na fazę 2 – drugą selekcję. Następuje, kiedy biorę do ręki książkę, należącą do kategorii , które zwykle czytuję. Są to thrillery i niezdefiniowane, ale intrygujące. Na tym etapie spoglądam dokładnie i z bliska na okładkę. Istotna dla mnie jest krótka notka, która naprowadza bardziej czytelnika do istoty fabuły książki. 

Niezbyt dobre wrażenie robią na mnie pozytywne rekomendacje innych autorów z „branży”. Może jestem nieświadoma, ale jak to jest, że polski kryminał jest polecany przez inne sławy pisarskie wielkiego formatu? Wątpię, aby międzynarodowy pisarz miał czas, aby czytać polskich autorów. Może się mylę. Albo po prostu wydawnictwo pozyskało zgodę na wykorzystanie sławnego nazwiska, aby wypromować książkę. Tego nie wiem, ale nie wykluczam niczego. Jestem zdania, że dobra książka sama się obroni. Niektórym potrzebny jest dobry marketing. Zwłaszcza początkującym autorom. Doprecyzuję: początkującym autorom z nieznanym nazwiskiem. Wiadomo, że promowanie debiutanckiej książki celebryty raczej nie powinno być większym problemem. Szary człowiek z potencjałem może pozostać niezauważony w gąszczu materiałów innych aspirujących pisarzy. Od razu mi się przypomina, ile sław na rynku muzycznym zaczynało od programów, w których jury nie dawało im żadnych szans. Splot innych okoliczności spowodowało, że zaistnieli i odnieśli sukces.

No dobrze, no to mamy okładkę. Jest ciekawa. Czas się dowiedzieć, o czym jest książka. Odwracam ją i czytam opis. I tak samo, jak na przedniej okładce, możemy tu znaleźć rekomendacje. Tym razem różnego rodzaju wydawnictw, żurnali itp. Te rekomendacje są wszędzie, nawet zdarzają się na skrzydełkach okładki. Atakują czytelnika i wydaje się ze mówią: kup mnie kup, jestem świetną książką, tyle ludzi mnie poleca, kup a na pewno nie pożałujesz. Nie czytam tego. Nie robi to na mnie pozytywnego wrażenia. Zbyt długi opis również nie jest przeze mnie mile widziany. Krótki, na temat z lekką nutką tajemnicy, to jest właśnie to. I tutaj różne manipulacyjne w zakresie czcionki są pożądane. Ale to nie koniec oceny. Czas na praktycznie detale.

C.D.N.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz