poniedziałek, 1 lutego 2021

Dwanaście miesięcy z Biblioteką - Styczeń - Muminki kontra Minionki

Druga połowa stycznia upłynęła pod znakiem szczegółowego planowania wyzwania czytelniczego. Na styczeń biblioteka zaproponowała swoim fanom czytelniczą podróż do czasów dzieciństwa. 
Dzieciństwo kojarzy mi się z wieloma książkami, wierszykami, powieściami, bajkami. 
 
Są rzeczy, wydarzenia z dzieciństwa, które szczególnie zapadają w pamięć. W moim przypadku są to pewne epizody, które pamiętam do dziś. Jeden z nich to malowanie farbą parapetów okiennych nad ranem, za co dostałam burę od mamy. Drugim jest krótka wycieczka do piaskownicy po piasek i roślinę - w celu jej późniejszej uprawy. Wówczas nie miałam świadomości, że roślina nie urośnie w piasku. Rzecz miała miejsce pod nieobecność rodziców w domu. Byłam cwana, bo nie mając kluczy do mieszkania zostawiłam lekko uchylone drzwi, aby móc wejść z powrotem. Drzwi z zewnętrznej strony miały gałkę zamiast klamki. Jakież to wszystko było pomysłowe...

Poza tym dzieciństwo to Muminki :) Książkowe i telewizyjne. Mała Mi, Panna Migotka, Zła Buka, Tata i Mama Migotka, Włóczykij i inni bohaterowie. Sięgnięcie po zniszczoną czasem książeczkę wzbudziło we mnie nostalgię. Swego czasu fascynowałam się światem Muminków, piosenką przewodnią do bajki w telewizji. Nawet w liceum miałam nauczycielkę matematyki, którą potajemnie nazywałam Małą Mi. Bo wyglądała jak ona!!

Naturalnym jest, że osoby dorosłe przestają czytać książki dla dzieci. No chyba, że dzieciom czytają. Ponowna lektura Opowiadań z Doliny Muminków pozwoliła mi na chwilowe oderwanie się od otaczającej mnie rzeczywistości. Z perspektywy dorosłego świat Muminków jest prosty, bezproblemowy. Codzienność życia Muminków jest nieskomplikowana, ale niesie ze sobą sporo nauki. Odkryłam ją na nowo na prostych przykładach z opowiadań. Warto, aby rodzice czytali dzieciom albo je zachęcali do lektury mądrych książek. Warto, aby porozmawiali ze swoimi pociechami na różne życiowe tematy, aby przekazywali prawidłowe wzorce zachowań czy postępowania w życiu.
 
Nie bez powodu na zdjęciu Muminki są otoczone przez Minionki (w tym przez wspomnianego w Prologu cyklopa). Teraźniejszość zderza się z przeszłością. Dzisiaj królują Minionki i inni sławetni bohaterowie ze swoimi supermocami. Ale czy z ich przygód i perypetii można wyciągnąć naukę, czy to raczej nie jest celem twórców? Tego nie wiem, bo nie oglądałam ani jednego Minionkowego filmu. 
 
Moje dzieciństwo kojarzy mi się z Muminkami. 
Twoje być może z Harrym Potterem lub innym Władcą Pierścieni. 
Ważne, że czytasz.

Wyzwanie styczniowe zaliczone :)

1 komentarz: